Hemsk upplevelse.

Inatt var jag med om en riktigt o behaglig upplevelse. Första gången jag råkar ut för detta. Sömnparalys heter det, också kallat hypnagoga. Ni som vet vad det är eller har upplevt det vet vad jag pratar om.

Jag "vaknade" alltså av att det kändes som någon höll ett fast grepp över min hals och jag såg tydligt en skugga till vänster om mig. Jag låg på högersidan. Jag försökte komma loss men min kropp var helt förlamad. Kunde inte röra mig hur mycket jag än ville. Jag har verkligen en känslig hals och jag fick smått panik. Detta hände 2-3ggr innan jag kunde röra mig, vända på mig och dra upp täcket över halsen, sen försvann det. Riktigt obehagligt om man inte vart med om detta innan. Vissa händer det ofta för, en del sällan och vissa bara någon enstaka gång. Min mamma har vart med om detta 2ggr i sitt liv och jag har en bekant som också upplevt detta men kan inte påstå att det är speciellt vanligt. Obehagligt är det iallafall.


Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Den enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen. Muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas.
#1 - Wysteriia

Åh shit va obehagligt ;S Jag hade blivit skräckslagen!

#2 - Elin [ n e v n a r i e n ]

Nej fy vad hemskt. Hade det inträffaat mitt i natten hade jag nog inte vågat somna igen :S

#3 - Sandra

Jag vet vad du menar. Har vart med om detta en gång innan. Fast för mig var det en lite mer skrämmande "dröm". Hoppas jag aldrig upplever det igen...

#4 - Celestial

Har haft detta fenomen i 12 år nu. Skrev en journal för ett tag sen som jag förde under några månader =



https://www.flashback.info/showthread.php?t=457218



Vilket fall som helst. när sådan här sker bör man bara slappna av. Visst är det ett helvete. Men bästa sättet är att bara slappna av.

#5 - Tess | CityGirl

Usch gumman, det är inget kul att känna så. Jag har varit med om det 1 gång och det var verkligen inget jag vill göra om. Men tyvärr kan man inte styra det.

#6 - Blue Velvet

Fy fan vad obehagligt!!!

#7 - Sofia

Andreas hade rätt mycket såna där "episoder" innan vi flyttade in tillsammans, sen har det försvunnit.



Han brukade ha folk som stod i rummet med knivar, gubbar som kom ut ur väggarna och försökte strypa honom, djävulen (typ i katt-storlek) gick på honom.

Riktigt strange, men han kunde i alla fall ropa på hjälp, vet inte hur många gånger jag vaknade av det :/

#8 - Alexandra

usch. Har likande men inte alls lika obehagliga saker, ofta. De går under samma namn iaf. När jag ligger och de känns som all snurrar, eller så växr jag och blir JÄTTE stor och sen kryper och blir som en myra fram oh tillbaka, fortare och långsamare. As obehagligt.

#9 - Malin

Åh fy!

#10 - L

Nåt liknande hände mig för några år sen också. Har aldrig fattat vad det var förrän jag läste förklaringen i ditt inlägg. Sjukt konstig känsla är det iaf...