Käkoperation 2005

Tja det är väl dax att ta och berätta hela historien om min käkoperation.

Allt började i fjärde klass, nja egentligen när jag föddes men allt för mig började när jag gick i fjärde klass.

Mobbningen började.. .

Hästnörd,äcklig,ful,töntig,masvin,kanin.... alla glopord fick jag höra var och varannan vecka.
Fick inte vara med i det "coola" gänget för att vi red.
För att vi älskade hästar. För att vi inte såg bra ut.

På det här stadiet var det bara en snäll början.
Insåg inte riktigt att det hela skulle bli ett helvete.

Skolkade mycket från skolan redan i mellanstadiet.
Min lärare snackade skit om mig när jag inte var där.
Hatade henne!

Började på högstadiet. Trodde allt skulle bli mycket bättre.

Det var här helvetet började.
Mobbningen fortsatte.Varje dag i skolan.
Självförtroendet sjönk till botten.
Blev påhoppad.. Hamnade i bråk. Blev knuffad och dom kastade mat på mig  på lunchen.
Hade inget stöd. Mina vänner blundade för mobbningen och sa att jag var
jätte söt och ingen mobbade mig alls.
Dom hade fel.

Började skolka från skolan.
Var hemma nästan hela nian.
Fick dock tandställning i nian.
Dock hjälpte det inte mobbningen att avta.

Jag började skära mig för att jag hade panikångest.
Precis som en röst sa till mig att jag var tvungen att dö för att jag inte dög till.
Försökte ta livet av mig 2 gånger.
Mådde skit.

Började på gymnasiet.Allt blev lite lättare...
Sprang hos ordontologen mycket med tandställningen.
Inte visste jag innan att jag hade fel på mina käkar.
Allt var fel.

Jag skulle käkopereras.
Jag var rädd... .
Men samtidigt ville jag. Ville slippa alla trackaserier.
Vid det här stadiet hade jag inget självförtorende alls.
Klarade inte av att folk tittade på mig på bussen.
Mådde skit.

Fick iallafall en tid 31 oktober 2005.
Jag var livrädd.
Hatar sjukhus och hatar sprutor.



Åkte upp på sjukhuset på kvällen den 30 oktober.
Mamma lämnade av mig och jag hade köpt så mycket godis och chips jag bara kunde trycka i mig.
Det var sista gången på  veckor jag fick äta någonting sånt. Få tugga.
På morgonen väckte en sköterska mig kl 6 och jag fick gå upp och duscha i någon smörja som steriliserar.
Sen fick jag emlasalva i båda armveck.
Mamma kom till sjukhuset en halvtimma efteråt jag hade vaknat.
Hon var där hos mig hela tiden.

Det var dax att köra upp till operation.
Sköterskorna flätade mitt hår för att det inte skulle trassla ihop sig.
Kom ihåg när jag låg på operationsbordet innan jag skulle sövas.

Detta var sista gången jag skulle bli trackad för mitt överbett.
Detta var sista gången någon skulle säga att jag såg ut som ett missfoster.
Nu ska jag bli vacker
Sen blev allt svart.. .

operation

Jag vaknade upp 2 dygn efter operationen.
Jag hade nålar överallt. Händerna, armarna. benen. fötterna.
Slangar i näsan ner i magen.
Käkarna var ihopbundna med ståltråd.
Mitt ansikte var stort som en fotboll.
Jag kunde knappt andas och jag kunde inte prata.
Fick panikattacker och låg och skakade.

Tålde inte morfinet så fick kvälvningar.
Dom hade en slang ner i magen för att suga upp eftersom jag inte kunde spy.
Dom första dagarna var ett rent helvete.
Kunde inte prata. Låg och grät. Hade ångest.
Ville leva på lugnande... man bara försvann.
Sov inte en enda hel natt.

Levde endast på dropp dom första dagarna.
Fick sedan nyponsoppa och juice.
Sköterskorna tvingade upp mig för att duscha 3dje dagen.
Kunde inte stå på mina egna ben. Ramlade bara ihop så fick ha stöd.

Låg på sjukhus i en vecka.
Dregglade konstat eftersom jag var så svullen att jag inte kunde stänga munnen.
Vågade inte kolla mig i spegeln på 3 dar och när jag väl gjorde det tänkte jag bara
"Vad fan har jag gjort?!"

Kom hem efter en vecka. Så skönt att vara hemma!.
Oj ni kanske undrar vad själva ingreppet var?

Jo dom kapade käkbenen på 4ställen.
Förkortade överkäken och förlängde underkäken,
Delade gomen och planade ut den och byggde på hakan.

Fick inte tugga någonting på 6 veckor.
Fick äta babymat och mixade saker.
Gick ner 7kg. Vägde 43kg.


Veckorna gick. Svullnaden satt kvar i över ett halvår efter operationen.
Allt gick bra och jag är supernöjd.
Inte förräns nu inser jag hur fel  jag såg ut innan.
Idag har jag fått ett nytt liv. Är en ny människa.
Sällan man ser mig ledsen eller nere längre.
Alltid glad och uppskattar livet.

befaft

Operationen var räddningen i mitt liv.
Jag stod på kanten innan och var på väg att hoppa men blev räddad.

Mamma fanns hos mig hela tiden. Satt hos mig flera timmar om dagen och höll mig i handen.
Är evigt tacksam att jag har en sådan underbar mamma.
Älskar dig!


Jag har blivit en stakare person. Envis och kämpar för det jag vill.
Mitt dåliga självförtroende kommer dock ta lång tid att bygga upp.
Vare sig vad människor säger och tycker kommer jag ALLTID kämpa för mina drömmar.
Folk höll på ta livet av mig pgr av sina åsikter.
Låt inte det hända er.. .


Så fine

#1 - Wysteriia

Oj, vilken skillnad! Jag har nog aldrig riktigt fattat HUR stor operationen var. Lät riktigt jobbigt. Skönt att du har blivit starkare! :) *skickar en kram*

#2 - Manne

MMM jag vet att du e söt nu..

#3 - Jeanette

Hejsan!
haha, jag har precis genomgått min käkoperation .. fast jag hade underbett. opererade båda mina käkar i tisdags, så jag vet vad du har gått igenom, det är inte kul! är svullen som en fotboll i ansiktet just nu och kan inte äta, men hey .. hoppas jag blir nöjd om några veckor :)

ha det bra!

#4 - Anonym

Du är fin.En riktig donna.Din morsa och jag har ofta snackat om din framtid.Nu har du alla chanser att gå långt.TA dom om du får dom

#5 - Alexandra

gud gumman har aldrig fattat riktigt hur allt var.. och verkligen inte vilken jätte skillnad de blev. Du e grymt stark, och massa söt. puss

#6 - Angelica Jansson

Oj, trodde inte det var en sån stor grej! wow. Hoppas det känns bättre nu iaf! För det förtjänar du! Jag vart bla mobbad på högstadiet för att jag var ful, trist och plattbystad, tji får de för det nu! Haha. Men jag bryr mig inte om dem nu, de är små människor och förtjänar inte min tankeverksamhet! Stå på dig :D

Kram -Angi

#7 - Malin

Jag opererade käken för ca. 1 månad sen nu.. fast jag opererades för underbett.. det är en grymt stor operation så jag vet vad du har gått igenom.. det är det värsta och det bästa jag gjort i mitt liv!!

#8 - Peta

Å så blev alla lyckliga...

#9 - Osisen

uu.. jag ser ut nästan precis som du gjorde innan operationen. Jag vill verkligen fixa min käke! Men jag vet inte hur och och till vem jag ska vända mig... Har problem med snarkningar pga. käken så jag har gått på sömnutredning.. det är allt... ursch blä! Kanske borde gå till tandläkaren oxå...

#10 - Candy

Åh Gud, började nästan att grina av att läsa det här inlägget, det berör. Att folk kan vara så elaka. :( Tyvärr har jag också erfarenhet av folks ondska & tanklöshet. Men det gör mig glad att läsa att du blev nöjd med operationen, & att den lyckades. Den verkar ha varit väldigt omfattande, så du har verkligen gått igenom nåt, förutom det du gått igenom under skoltiden. Skönt att den lyckades, & härligt att läsa om hur den ändrade ditt liv! Trist bara att du mådde så dåligt att du skar dig innan osv. :S
Ang. BDD, ja, det är en "fulhetssjukdom". Oavsett man verkligen är ful i folks ögon, eller jättevacker, så tycker man själv att man är fruktansvärt ful. Man lever med det hela tiden. Ungefär som det du beskriver här, fast det gäller hela utseendet. & man får panikattacker, fixar sig om igen utan att bli nöjd, är rädd för speglar, samtidigt som man känner sig tvungen att spegla sig & ta bilder ur alla de värsta vinklarna. Det är en tvpngssjukdom & jag har konstaterats ha tvång både kring utseendet & hygien/bakterier, men utseendet är värst. Jag är dock så lyckligt lottad att jag åtminstone blev nöjd med bröstförstoringen. Visst kan jag i dag tänka att jag hellre borde haft anatomiska implantat, eller tagit lite större, men det ser betydligt bättre ut på mig än innan (hade jättesmå bröst & avskydde det!), & jag tror inte att jag skulle orka genomgå en till förstoring. Det är nog med att jag kanske måste lägga in ett nytt implantat om så där 10-20 år när de nuvarande börjar bli slitna. Så jag försöker tänka så, istället för att tänka på hur dum jag var som inte valde ett annat implantat. Nu vågar jag åtminstone kolla mig själv i spegeln med bikin. :)
Kram!

#11 - Johan

Oj, vilken rörande berättelse. =/ Jag ska själv göra en käkoperation, men det dröjer nåt år till. Har dock redan börjat oroa mig, och det blev ju inte bättre nu när jag läste hur du kände dig efter operationen. Jag blev desto gladare när jag såg hur resultatet blev:) Hur fint som helst. Lycka till med allt!

#12 - Göteborgare

Råkade bara hamna på denna blogg för jag läste runt lite om tandkirurgi.
Det glädjer mig att läsa din historia! Jag är oerhört glad att du kunnat vända ditt liv som du gjort och att du nu är stark och redo för framtiden. En applåd för tandkirurgi! Stort lycka till i livet!

#13 - Sara

oj.nu blev jag nervös..ska gör min käkoperation om en månad. Har inte tänkt så mkt på de innan men fick för mig idag att jag kanske borde kolla runt lite å läsa om andra som varit med om samma sak..Big mistake! blev skit skraj nu..men men..såg på bilden hur fin du blev så hoppas jag blir likadan:)...Jag känner inte dig men blev rörd av din berättelse och är verkligen jätte glad för att du mår bättre och uppskattar livet igen:) Ha de så bra!

#14 - Anonym

Hej...vill bara säga att jag förstår vad du gått igenom, har själv blivit mobbad för mina tänder och överbett. När jag tittar på din före-bild så är det nästan som att jag ser mig själv. Ska göra min operation om drygt ett år och hoppas verkligen jag blir lika fin som du!! Hoppas du har ett bra liv nu:) Hade!

#15 - mirjam

hej! jag funderar på om jag ska genomgå en operation nu eller inte, ditt inlägg berörde mig verkligen. tänkte höra om du skulle kunna tänka dig att ha lite kontakt med mig? om de funderingar som jag har? vore verkligen tacksam.

#16 - Malin

Vilken skillnad! Själv går jag i väntan på underbettsoperation, de ska flytta fram överkäken, HJÄLP! Har gått med tandställning i snart 2 år, så på ett sätt längtar jag ju till det blir av,men jag hatar operationer! Hur gick det med ridning efteråt? Och att lyfta tunga saker?

#17 - sanna

Men usch så hemska de var mot dig, fedt taskigt ju. Du är jättesöt iaf :*. Nu sitter jag och längtar som fan till min operation :O.
Ställer förresten samma fråga som mirjam däruppe, kan man kontakta dig för att få svar på några frågor?
take care :*

#18 - tina

låter som om du gått igenom en hel del, stackare.
men det är skönt att höra att du mår bättre nu!
själv ska jag också genomgå en käkoperation snart.
är lite rädd faktiskt, men jag hoppas att det går bra.
har jätte ont när jag talar och när jag äter.
hela käkarna spänns :( har underbett.
ha det fint!

#19 - C

Hej, jag gjorde en operation i tisdags, 10/9. Jag flyttade fram min Käke, Ser verkligen ut som en fotboll nu... Min vänste sida är dubbelt så svullen som högra... Första natten efter operationen var den värsta jag har varit med om, men redan dagen efter så var de stor skillnad, så nu längtar jag tills svulnaden har gått ner helt, hej

#20 - Lotten

Hej!

#21 - Lotten

Jag gjorde en ganska stor käkoperation för 6 år sedan,(hade underbett) ... Resultatet efteråt blev mycket bra!!. Jag hade ihopbundna käkar i 8 veckor, gick ner nästan 10 kg under denna tiden. Vad jag inte visste var att det skulle bli inkörsporten till allvarlig anorexi. Ett år senare hade jag förlorat ytterligare 15 kg (totalt 25kg). Idag är jag ganska frisk, men jag tycker att läkarna borde vara mycket bättre på att ge kostråd vid dessa operationer. Jag har gått miste om flera år av tonåren. Kanske hade jag drabbats ändå, men det får jag aldrig veta...

#22 - ida

hej!
har oxå ope min käke men inte för underbett eller överbett. hade inflamation i käken så de var tvungen att kapa käken för att den skulle läka.
ska nu spara pengar och fixa min tänder och sen ta och ope min näsa.
är inte nöjd med den.
nej ha en god höst och vinter.

#23 - Martina

Tina:
Aha men det är jobbigt första veckorna men det är verkligen värt det. Lycka till!! =)
C: Jo. Mig tog det ett halvår för innan svullnaden gick ner hyffsat. Hoppas det går fortare för dig :)
Lotten: Oj jag skulle haft käkarna ihopbundna mn när jagvaknade på uppvaket tog dom bort det. Tråkigt men nu fick du iallafall räddat några år iallafall :)
Ida: Jaså. tur att kirurgin finns!! :)

#24 - Maria

Jag är så glad för dig!!! Jag blev mobbad i hela grundskolan också så jag vet hur det känns! Jag blir så glad att du mår bra nu. Värmer i mitt hjärta att se ett lyckligt slut på en tragisk historia. Kram till dig

#25 - Felicia

Hej, Läste ditt och kände igen mig. Fast jag hade Underbett. haha. Den vanliga kommentaren "akta så du inte drunknar i duschen"
Håller med att efter operationen förändrades livet :) Man blev söt. normalt bett.
Bra att du gjorde denna sidan! De är många som behöver stöd!

#26 - Petra

Jag sökte på käkoperationer och din blogg poppade upp, jag har läst igenom den och känner igen mycket ifrån din historia på mig själv. Mina över tänder stod rakt ut och min underkäke satt väldigt långt bak. Jag har haft tandställning i 5 år men de lyckades inte skjuta fram underkäken och nu har jag fått reda på att hela min käke är sne. Så jag fick 3 val möjligheter, slipa, tandslällning eller operera. Men jag vet inte om jag törs efter att ha läst din blogg, jag menar det verkar göra så förbannat ont! Men jag beundrar dig som verkligen gått igenom det. Kram/Petra

#27 - /T

Otroligt vilken söt tjej!

Tänk att en operation kan förändra en människas förutsättningar så mycket.

Går själv och funderar på en liknande operation och känner mig hoppfull när jag läser din blogg och ser hur det kan bli i verkligheten.

Du är en fin förebild

#28 - Maria

Hej, gjorde du operationen under gymnasiet eller ? undrara fr jag ska göra en liknande. tack på förhand

#29 - Martina

Maria: Jag gjorde det under första ring. Sjukskriven i 2månader från skolan så man missar enormt mycket.

#30 - Jojo

ska oxå göra en käkopration (överbett)i april 2009 ser så framemot de men samtidigt är jag rädd, har en pojke som kommer att då vara 1år och 8 månader.

#31 - Adam

Väldigt bra berättelse! keep working!

#32 - lasi

Hej!

Jag ska genomföra en exakt likadan operation om ca en och en halv vecka. Jag är ganska rädd just nu om ja ska vara ärlig... Men jag vet att det kommer att gå bra. Om du och många andra kan klara av de så kan jag oxo. Vill bara säga att du verkar vara en mycket stark tjej. TRO på dig själv!!! puss

#33 - Anonym

=) jag gjorde operation av båda käkar i torsdags! är svullen och jävlig nu. hihi kram!!!

#34 - detzi

hej hej, sökte runt efter information om käkoperationer och då poppade din blogg upp. jag har ett ganska rejält överbett och skulle vilja operera bort detta, men det finns nästan ingen information om det? så du kanske har lust att hjälpa mig lite med några frågor. fick du betala för operationen eller betalade landstinget det ? och hur pass mycket överbett ska man ha för att kunna få operera ? din historia rörde mig verkligen, har själv fått höra alla möjliga ord men vanligast var nog 'hästbett eller hästen'.. vore tacksam över svar :)

#35 - Ia

Hej vad fint de blev :D! Jag funderar på att göra en käkoperation eftersom att jag har över och underbett, Hur länge är man svullen i munnen ? Och hur långt tid tar det innan man kan gå till skolan? Har man jätte ont jätte länge efter operationen hur länge? Vore jätte tacksam för svar! Kram /Ia

#36 - Ellen

Shit! Om mindre än fyra månader ska jag göra en liknande käkoperation som dig. (skjuta fram käken och förkorta överkäken) ska till läkarna på torsdag nästa vecka och prata om operationen. Kommer gå igenom trolitgvis samma sak.
Det låter inte kul att gå igenom allt, men resultatet blir ju bra! =)

#37 - Berra

jag ska genomgå samma operation men inte så genomfattande som du har gjort. resultatet blev ju strålande . Stå på dig !

#38 - Milli

Waow, erkänner att det är ett bra tag sen den här inlägget skrevs men nu är det så här att jag ska opereras för underbett nu på måndag och googla på käkoperation.
Så jävla skönt att se att det är värt det för jag börjar bli ohyggligt nervös innför att kapa båda käkarna och dregla som en idiot ;P
Förstår delvis din resa genom livet... Har alltid fått synpunkter på att jag rider och att jag har underbett. Dock aldrig lika hemskt som hos dig och det är jag glad över.
Tack för att du skriver sådana här inlägg så att vi som ska genomgå liknande grejer kan få se det genom patientens ögon.
Min läkare kunde inte ens svara på om hur lång tid det brukar ta innan man kan prata normalt eftersom hon aldrig såg patienterna efteråt...

#39 - TinTin

Asså nu vet jag vrf dom mobba dej för att du var så fin just därför, för att bakom allt dt där döljde sig världens vackraste tjej och det var dom reda för att du en dag skulle bli vilket du e nu, ba att du skrämt mej fett mkt nu :Dhaha:S för sj ska göra en operation snart pga mitt underbett inte så stor men tillräckligt för att må sådär äcklig dåligt på bussen :(

#40 - Jessie

Hej!
Sitter och kollar runt på olika sidor om käkoperationer. Fick möjlighet att göra op när jag gick i andra året på gymnasiet tror jag det var. Men valde att inte ta den.Var förbannat rädd helt enkelt. Är en ganska avancerad behandling som ska göras isf. Lite annorlunda än de jag läst om här men samtidigt mycket som stämmer. Ska dels korrigera tänder som sitter snett, öpnna upp gommen så att jag kan andas ordentligt genom näsan och flytta bak överkäken. Någon som har gått igenom att gommen öppnas upp? Vill väldigt gärna ha kontakt med er isf. Valde som sagt att inte ta op då under gymnasiet. Ett beslut som nu legat och mognat några år. Mår idag pyton över hur jag ser ut. Blir inte mobbad men tankarna sitter inuti. Har ren fobi för speglar så fort en annan person är i närheten. Tänker på det hela tiden!!!! Gör allt för att undvika dem. Har bara haft en riktig pojkvän hittils i mitt liv. Skyller allt på hur jag ser ut. Är inget liv. Ler inte med öppen mun. Så ta chansen att operera när ni får den. Det blir värre med tiden. Är idag 23 år!!! Inte så mycket kanske men säkert äldre än flera här.
Kramar

#41 - Anna

Vilken skillnad! känner igen mig så mkt. Jag skulle kanske oxå få operera mig p.g.a mitt överbett men jag fick tandställning istället. Det blev riktigt fint efteråt men efter ett tag så åkte tänderna tillbaks igen :( Så den jobbiga tandställningen var förgäves.

Jag tycker helt ärligt att du är en av de sötaste tjejer jag sett! jättefina ögon dessutom :)

#42 - Uffe

Snygg innan op. Mycket snyggare efter på.

#43 - miss T

Jag söktte också info. om Käkoperationer,då jag ska göra precis samma operation för korrigering av underbett (flytta fram över, flytta bak under samt fixa hakan), såg detta och blev mycket berörd. Känns både spännande och läskigt, men detär över ett år kvar. Tack för att du våga skriva ner dina tankar etc. det ger stöd till andra! Hoppas det blir lika fint resultat på mig. Du är en mycket stark tjej, tack.

#44 - fre.

Hej, känner igen mig på mycket av det du skriver, att det känns som folk tittar på en. Har ett jätte stort underbett, får igenom min tumme emellan tänderna när jag biter ihop.

Har haft tandställning i snart ett år och ska operera mig i april både under och över. Jag har alltid tänkt att det är ögonen som speglar insidan, Och du har verkligen jätte fina ögon! Va skönt det måste kännas när man verkligen känner att självförtroende verkligen stärks!

Ha det fint!

#45 - MadCow

Hejsan, jag upprepar bara det miss T skrev: Tack för att du berättar o har bilder så vi kan se hur det. Har tandställning nu , fick den idag. Sen väntas en operation om typ 2 eller 3 år , vet inte när :S . Har ett underbett. Jag vet hur det känns att ha folk som bara mobbar en, orkar inte med det. Visst jag fyller 18 år i september, så när jag e 21 så kommer jag förhoppnings se mkt bättre ut. Hoppas jag kommer vara lika stark som dig. Lycka till i livet :D

#46 - Elin [ n e v n a r i e n ]

Wow vilken historia! Och kul att du visar både före och eftebild - vilken skillnad!



Jag ska också genomgå en käkoperation. Dock inte för överpett eller underbett, utan för att mina käkar inte alls går ihop så jag kan bara tugga med fyra tänder. Har inte måstt jättedåligt över det, eftersom det inte syns förrutom när jag visar att jag inte kan bita ihop.. men det är jobbigt när jag äter vissa rätter.



Lät väldigtt läskigt med den där behandlingen men å andra sidan måste det vara värt det.

Jag vill kunna äta som en normal människa.

#47 - Maja.

Vilken historia, har aldrig varit in på din blogg förut men nu är jag helt fast! Vad stort av dig att dela med dig av detta. Och vilken förändring!

#48 - Mariella

omg gumman! Skickar en stor kram till dig! Sjukt stolt över dig. Jag är inte heller emot skönhetsoperationer som du kanske vet, jag tycker det är helt upp till var och en vad man vill göra och inte göra. Det är ju sig själv man ska leva med , inte andra och vad dem tycker kramar Pst. operationen blev ju super :)

#49 - Chanette

Tänk vad lite vi vet om varandra ändå Martina...

Jag sitter stum. Funderar. Ler. Känner stolthet.

Över dig! Din styrka.

Det är när du så oredigerat berättar om din historia som "dom andra" oundvikligt mår illa av sin egen existens och förstår hur lågt dom har framsällt sig själva. Det kan dom aldrig tvätta bort. Aldrig operera bort. Vem är den starka och lyckliga idag Martina?

Du är en GRYM tjej! Alltid lika trevlig, go och supercool. FORTSÄTT ATT TRO PÅ DIG SJÄLV OCH FORTSÄTT VARA DEN DU ÄR!!

Bamsekram från din klasskompis Chanette

#50 - Therese

vilken historia, fick tårar i ögonen av allt detta! glad för din skull att du mår mycket bättrenu! tänk att människor är så grymma speciellt barn! Har själv upplevt det under min uppväxt! stå på dig! älskar dina bilder!

#51 - Janina - Modellen som skiter i alla måsten

Det är förjävligt att ungar ska vara så taskiga med folk jämt :( Jag vet själv hur det är som har en syster med downsyndrom som ungar på skolan & fritids varit dumma med. Jag är glad att du är nöjd med operationen iaf & tycker absolut att det var värt det, det är som du säger - man kan få ett helt nytt liv efter något sånt där :)

#52 - Pernilla Pramberg

Oj.. Vilken go och fin människa du är!..

Jag är jätte glad över att du mår mycket bättre idag!



Jag har ju bara gjort en bröstoperation men den pga att ja tränade bort mina egna och kände mig okvinnlig. Från att gå till ganska stora bröst till inga alls var inte kul.

Men idag är de ju som sakt bra och ja blev super nöjd.



gjorde restulan i överläppen med. Dock blev min läpp mycket sned och svullen så de blev ett återbesök dörpå.

Där med förstår jag din panik över att se dig själv i spegeln efter ditt ingrepp. Man blir orolig över att svullnaderna ej kommer att gå ner.



Jag säger bara grattis till dig!

Grattis för att du blev utvald och hjälpt.



Glöm heller ej bort att oavsett hur du ser ut så är du en underbar och stark kvinna!..



Massa kramar från smålänningen Pernilla

#53 - joakim

tjenare jag ska nu göra om min käkoperation som inte gick så bra föra gången tapade 2 liter blod dom vet inte riktigt varför det blev som det blev normalt 1 d men nu e det dags igen den 15 maj 09 fick ändå äta ur sugrör i 7 veckor till ingen nytta

#54 - Arash

Vilken stor skillnad det blev på före och efterbilderna. Hela ansiktet blev liksom finare inte bara käkarna. Jag ska själv opereras för underbett om ca 2 år.



joakim: Det där lät inte så bra, vad var det som gick fel liksom? Alltså fick de inte käkarna att sitta rätt eller vadå? Jag trodde att risken var mycket liten för att något skulle kunna gå fel. Och desutom kunde man inte operera direkt efter att man visste att det blev fel så man slipper vara svullen och inte kunna äta på 7 veckor två gånger? Hoppas operationen går bra den här gången.

#55 - maria

vad skönt att läsa om din operation, jag står inför en sån såsmårningom, ( det tar ju sån jävla tid med sjukvården ) men ser precis ut som du gör på bilden före... inte så kul!

jag blir så peppad, nu får dom ta å göra den där sabla operationen! . krävdes det tandreglerig innan du kunde opereras eller ?

#56 - i

hur stort överbett hade du?

#57 - malin

så det är värt det? har överbett och hatar hur jag ser ut ifrån sidan, men är rädd att underkäken hamnar för långt fram och istället för överbett får jag underbett?! eller åtminstone att det ser ut som jag har underbett. Har du några synliga ärr från operationen?

#58 - Mimmi

hej undrar om man ska betalla operationen själv och var har du genomgått operacionen och vilka läkare var inblandad? Är intresserad av att göra det fast vill inte ha ärr efteråt som syn och hur är munnen inne är det som vanligt eller har du ibland problem med den?

Hoppas du svarar är jätte deppig pågrund av det

#59 - Martina

Svar: Jag betalade ingenting då jag blev rekomenderad av min ordontolog. Jag gjorde min på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och en operation kostar runt 150 000 tror jag. Jag har inga synliga ärr utan alla sitter inne i munnen.

#60 - sofie

Skönt att du blev nöjd till slut, och att det inte blev några större komplikationer! Jag visste inte ens att man kunde sätta ihop en människa med ståltrådar. Jag opererade mig första gången 29 september, med noll motivation. Gillar mig själv, hur jag såg ut. Min kirurg lovade mig att jag skulle få stora problem i framtiden. Har bara kunnat tugga på en tand i hela mitt liv. Det gick väl ok iaf, blev inte så svullen. Jag har haft en för stor underkäke, så de flyttade tillbaka den. Min kirurg ville klyva gomen också eftersom min överkäke är lite sne, men som sagt har jag inte problem med mitt utseende så det fick han inte. Jag är överlycklig för det!



En vecka efter operationen vaknade jag mitt i natten av att min min var blodfylld. Stygnen hade öppnat sig, var troligtvis för stort tryck i vävnaden. Så jag fick infektion. Var till sjukhuset 2ggr/vecka och spolade. Infektionen försvann till slut, efter 6 veckor typ, men såret läkte inte. Det rörde sig när jag började tugga. Helt plötligt skulle jag operera mig igen. De skulle byta plattan till en tjockare platta och sy ihop det sår som aldrig läkte sen infektionen. Det skulle inte vara någon infektion på insidan blev jag lovad! Jag frågade vad man gjorde utifall det inte gick att fästa en platta den här gången.. Min kirurg skrattade och sa att jag kunde ta det lugnt, för det var så rent och fint!!



24 November blev op nummer 2. Den skulle ungefär vara lika liten som en operation av en visdomstand. Jag vaknade ihop med en slang i näsan, en D-sond - jag antar att det är en sån som du hade. För att även jag var ihopsatt då, med ståltråd.. Men kunde inte öppna munnen! Därav D-sonden, utifall jag skulle spy så skulle slangen fånga upp allt. Varför blev jag ihopsatt? Jo när de öppnade så var det massa lösa infekterade benbitar bara. De kunde inte fästa en ny platta.



Såå på tisdag nu den 12 januari blir min tredje operation.. Jag har inte kunnat öppna munnen på sju veckor då. Den här gången tar de ben ifrån höftkulan, vilket innebär ren & skär smärta + att man inte kan gå ordentligt på fyra veckor ungefär. Jag hoppas att jag är lika nöjd som dig i efterhand och att det är värt allt det här jäkla besväret..



Jag har heller inga ärr, men nu tredje gången gillt så görs allt utifrån för att slippa vara i munnen och för att få plats med den tjocka plattan. Ha det bra och lycka till med allt :) / S

#61 - Martina

Sofie: Usch stackars dig! Hoppas det går vra den här gången!! Jag hade också att jag skulle få ta ben från höften om dom inte kunde ta ben från käken men jag slapp snitt i höften och det är jag otroligt glad för! Ska tänka på dig idag!

#62 - Per

Hej,



Jag är 25 år och den 23 april drar jag igång med min behandling..



23 april väntar operation nummer 1 av överkäken där de ska spräcka gommen och vidga överkäken då jag har för smal.

Den passar inte ihop med underkäken om möblerar om den nu.



Så efter operation #1 blir det tandställning efter någon vecka.



Efter ca 1 år blir operationen av underkäken.

Den ska flyttas fram då även jag har överbett...



Hoppas det hela går bra, lite jobbigt att jag blivit nekad i alla dessa år till en sådan här behandling!



Nu först när jag är 25 år har de kommit på att "självklart ska du ha en sådan här behandling"...

Tråkigt att man kommer gå miste om en del quality time med fina flickor :)



Men som jag förstått det har samtliga blivit helnöjd när väl behandlingen är avslutad?



mvh

#63 - ella

per: jag blev skitnöjd i alla fall, har inte ens gått en vecka sen jag opererade mig men jag känner mig redan på topp ;D

Visst är det ett helvete att leva på soppa, värst när sjukhuspersonalen glömde beställa mat till mig och jag fick käka aprikoskräm till frukost, lunch och middag i 3 dagar.

Men det är värt det och gör inte särskilt ont. De sågade upp i gommen och lossade på över- och underkäke samt stoppade in små titanplattor uppe vid näsan. Det är enda är att jag inte kan le nu för de har sytt under hela min läpp. But otherwise..it's all good ;)

#64 - BlueTea

Vilket resultat! ;) Jag har själv gjort en käkoperation för mindre än två veckor sen, dock så hade jag ett underbett. Jag gick omkring med olika former av tandställningar innan dess (har haft tandställning i halva mitt liv), så jag har sett fram emot operationen länge. Och nu är den över. jag märker att vikten rasar, även fast jag äter något rejält (har gått ner 4 kg sen operationen) och jag som redan vägde väldigt lite innan börjar se ut som ett benrangel nu. Sorgligt nog längtar jag redan efter normal mat x) men jag har ju inte ens kommit halvvägs, så får härda ut! Jag är glad för din skull och hoppas att jag kommer bli lika fin när svullnaden lagt sig!! ;)

#65 - Antonia

Jag tycker du är otroligt stark som lyckades ta dig igenom allt det där =) Jag mår själv dåligt på grund av mitt överbett, hatar att visa mig i profil... Näsan ser ju större ut tack vare detta också.. Nu väntar jag bara på en remiss från kirurgen, hoppas verkligen på ett ja! =)

#66 - Per

Får man fråga hur lång tid det tar innan man börjar orka göra saker?

Nu är det iofs olika från fall till fall, men hur lång tid tog det för er?

Låser man in sig i ett rum och vågar inte gå ut på flera veckor?



Svullnaden, hur länge sitter den i?



Är rädd jag kommer missa för mycket på högskolan pga denna operation :(

#67 - Censurmonster

Jag själv har överbett. Ska få tandställning om 2-3 år. Har också blivit mobbad.

#68 - Malin

Hej!



Ser att många precis som jag har sökt sig fram till denna sidan.

Ska också göra operation om ca en månad, över och underkäke.

Mitt problem är att jag inte är så extremt missnöjd med mitt utseende och därför osäker på om det är värt besväret. Men när jag läser allt detta och ser hur nöjda alla blivit så känner jag mig mer säker. Känns fortfarande skrämmande dock.



Är 20 år och har haft olika tandställningar sedan jag var 13. Inget har funkat, överbettet har alltid åkt tillbaka. Önskar bara att jag kunde fått göra en operation för några år sedan istället för att gå igenom all denna skit. Så det är mitt tips till alla där ute som tvekar, få det överstökat direkt.



Undrar också samma som Per, hur lång tid tar det innan man orkar gå ut och visa sig för folk?



Tack för läsningen :)

#69 - Sofia

jag har precis börjat processen som du genomgått, att förlänga underkäken och förkorta samt bredda överkäken. Och på dig verkar det som att det avr värt det, det är det jag behöver höra!

Hoppas allt är bra med dig pch tack för att du skrrivit i din blogg så att vi andra får klarhet i och lättare att bestämma oss för vad vi vill göra! :)

#70 - Martina

Per & Malin: min svullnad satt i rätt länge. Gick succesivt ner under ett halvår men det tog rätt lång tid innan allt va borta. Första veckorna vill man helst inte visa sig ute nej. Jag såg ut som en fotboll och jag missade otroligt mycket i skolan men det var lätt värt det :)



#71 - Per

Nu har jag gjort min första käkoperation :)

Det var överkäken som de sågade i samt spräckte gommen.

Så nu ska jag skruva på en expanderskruv så jag får en glugg på ca 7mm mellan framtänderna och sen åker tandställning på och drar sakta ihop gluggen till normalt läge..



Uppsväld är bara förnamet! haha

Men någon smärta har jag inte haft sen operationen för två dagar sedan :D



#72 - Carola

oj! jag visste inte att operationen skulle vara så stor!

jag ska göra samma sak, fast tvärtom, jag har underbett.

men hur gammal var du när du gjorde det? Jag är 15 nu, och vill gärna få bort underbettet så fort som möjligt! haha



fint det blev förresten

#73 - Alexandra

Heej!



Jag ser ut som dig på "före" bilden...min tandläkare frågade en kirurg om han kunde göra en käkoperation men blev nekad. Vi ska pröva igen. Hoppas hoppas!! vill verkligen få operationen!, men är ju rädd för smärta samtidigt. Hur är smärtan när man vaknar upp?, får man inte lite panik av att inte kunna prata?

Kram!

#74 - Caroline

Synd det skulle behöva gå så långt för en massa idiotiska människors kommentarer. Arg jag blir. Du var säkert fin på ditt sätt alldeles unika sätt innan.

Men detta var viktigt för dig. Och jag är glad du mår bra idag. Men kom ihåg att om du får ett barn som liknar dig, bygg upp barnets självkänsla för utstrålning är vackrast i längden. Och tillsammans hjälps man åt att motverka mobbing.

KRAM

#75 - Michelle

Jag ska göra min operation pga invaliserande huvudvärk.. Blev mobbad för underbettet när jag var yngre men sket i dem.. Det slutade med att jag inte blev mobbad mera.. Men som sagt det ärbättre att göra operationen tidigt.. Jag är nu 38 år och är sjukskriven pga invalidiserande huvudvärk och hade jag gjort operationen då så hade jag sluppit må så dåligt nu.. Läste dock igenom alla dina inlägg för jag är så rädd för denna operationen att jag ätit upp mig allt de man går ned hahaha.. Vet inte när det blir av heller.. Just nu skulle jag nog vilja vara en av dem med svullet huvud och ha den jebla operationen överstökat !! Tar upp så mycket av ens tankar exakt hela tiden.. Om man inte tåler morfinet.. Får man en annan medicin då ??

Kram (En mycket nervös) Michelle

#76 - Elisa

hej hur gick du till väga för få operationen.

#77 - Martina

Elisa: Det var min tandläkare som föreslog det. Jag hade ingen aning om att jag behövde en operation. Såg inte det på det sättet då.

#78 - Johanna S

även jasg askas genomgå tasndkirurgi om någon månasd, dastum är ej asastt. Lite nervöas !" Jasg hasr underbett, dock asynas det inte asllas och jasg är väldigt asöt nu och får mångas komplimasnger för mitt utaseende!" Jasg är aså rädd astt jas inte kommer vasras nöjd över mitt utaseende efteråt!" Jasg hasr aslltid vasrit nöjd...

Johasnnas (mitt tasngentbord är lite cp.. asom ni märker!":)

#79 - natali

efter den stora svullnaden har lagt sig så säger du att man är svullen i ca 6 månader till , hur svullen ? är det mycket märkbart , För är rädd för operationen vet inte om jag ska göra det eller inte , fick reda på idag att jag behöver göra operation för att flytta in käken jag med :S

#80 - Kate

Hej! Jag har ju pratat med dig om detta på forum för ganska länge sen och jag har 6mån kvar innan min operation. Men jag söker mig ofta till din före-efterbild för att få glädjas över att det finns hjälp. I stort sett samma op jag ska genomgå och jag gillar verkligen resultatet du fick. Hoppas allt fortfarande är bra!! =)

#81 - denise

Hej :)

Jag ska förhoppningsvis göra samma operation, men jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på. När du väl hade gjort operationen och du hade kommit hem. Fick du gå i skolan då? Även när svullnaden inte hade gått ner helt? För du sa att det tog ett halvår. Gick du i skolan under den tiden?

Och jag e rädd att det tar såå lång tid, allt. Innan allt läker och ser snyggt ut, missar man mycket? Alltså. Jag ska kanske göra operationen om 2 år eller nåt. Och det e den tiden av mitt liv som man vill ut, festa, vara med kompisar, leva livet helt enkelt. Men min fråga är: Missar man något?

#82 - louise

hej!

jag har ett enormt underbett, kan få emellan tummen mellan tänderna när jag har stängd mun. har haft rels nu i ett halv år ungefär, ska opereras om drygt ett halvår.. börjar bli riktigt nervös nu.. jag googlar på bilder och tårarna nästan sprutar av nervositet.

Gör det ont? vad är värst av alltihop, att kolla sig i spegeln och se ut som en fotboll? smärtan? eller hungern?

jag har blandade känslor av lycka att jag är såpass nära nu och av nervositeten och alltihop.. :( men jag tror att det är värt det ! för så som jag ser ut nu kan jag inte leva med, alla ungar som frågar om man är missbildad och alla blickar i bussen.. usch.

aja, tycker iallafall att det blev en grymt bra förändring ! :)

och en till fråga bara , hur länge satt din svullnad i?

tacksam för svar ! :)

mvh/ en nervös femtonårig tjej!

#83 - Lollo^^

Hej! Är verkligen jätteglad över att ha klickat in på detta inlägg! Jag ska om ett par år opereras för kraftigt underbett. Gråter varje natt och längtan efter operationen är obeskrivlig. Blir ju såklart lite skrämd över din berättelse, har inte tänk på operationen så mkt! Men efter att ha sett ditt resultat kan jag knappt vänta längre!!! Om du har tid och lust så skicka mig gärna lite råd! Blir jättetacksam för svar!

#84 - jan svensson

vad kostar det

#85 - jessica

jag hatar också min profil...tycker egentligen att ja behöver en käkoperation men tandläkarna tycker inte samma sak..har också länge funderat på en hakförstoring men vet verkligen inte vad jag ska göra,vill bara få en normal profil. ditt resultat blev verkligen så vackert..trodde inte en operation kunde göra så här mycket innan jag såg dessa bilderna. Du har en helt underbar profil nu,en sån som jag alltid har strävat efter. tack för att du la upp dehär inlägget och lycka till med allt!

#86 - lisa

åh jag vet precis hur det är. hatar min profil mer än allt annat..det enda jag drömmer om är att få en normal profil.tandläkarna tycker inte att jag behöver det o ja vet själv inte om ja behöver det..har liten käke men inte tillräckligt för en käkoperation.men min haka är så himla liten så har funderat på en hakförstorning men vet inte vad jag ska göra. hur gammal var du när du gjorde den?..ditt resultat blev helt fantastiskt..trodde inte det kunde bli så perfekt innan jag såg detta inlägg..du har en profil som alla strävar efter!och du är sjukt snygg! lycka till i livet !!!

#87 - Martina

Lisa: Tack så mycket :)Jag var 17år. Prata med någon klinik annars. Det lär ju kosta men det kan det vara värt om man mår såpass dåligt som jag gjorde.

#88 - Kitty

Gumman då! Trodde aldrig att det var så allvarligt:O Vilken skillnad!



Vilken toppen tjej som delar med dig utav något så svårt, folk måste få veta vad mobbing gör mot en! Det är synd att man inte förstår varför dom behandlar en som skit när man väl upplever det, då skulle man hantera det på ett annat sätt. Det är först nu man förstår att mobbarna inte mår bra själva, ett rop på hjälp!



Ser upp till dig gumman, du är en viljestark tjej med en underbar personlighet <3

#89 - lisa

ok tack för svaret:) har bara en fråga till.. när de byggde på hakan la de in ett hakinplantat då eller gjorde de det på nått annat sätt?? kramar

#90 - Martina

Lisa: dom byggde på med ben från gomen

#91 - Carolin

Gud vilket fint resultat du är verkligen jätte vacker! Skönt och höra att du mått toppen efter operationen. Jag har också överbett och de ser ut som om jag har dubbelhaka/ingen haka alls fastän jag är smal, först trodde jag att anledningen låg på min vikt men så var inte fallet. Om jag får tänkte jag fråga vart du gjorde operationen och vad den kostade? Skulle bli jätte tacksam för svar :)

#92 - Bellesa

Har som alla andra hittat in här efter att ha sökt efter "käkoperation för överbett" på google.



Jag hade tandställning i 1 och ett halvt år och fick sedan en skena som jag skulle ha i på nätterna, vilken jag tappade bort i skolan och när jag gick till tandläkaren igen och bad om att få en ny vägrade hon ge mig en. Mina tänder åkte tillbaka efter 6 månader.



När jag några månader efter detta besökte en specialist sa han åt mig att jag var tvungen att göra en käkoperation för mitt överbett samt ha tandställning i ca 1 år för att undvika att detta skulle hända - en gång till. Jag svarade då nej rakt av då jag vägrade ha tandställning igen efter att ha fått denna besvikelse.



Nu i efterhand funderar jag fortfarande på detta, ser precis ut som dig i profil på "före" bilden och hatar mina tänder framifrån då mina framtänder är helt intryckta. Jag har verkligen börjat bli nervös då jag sitter och överväger om jag bör göra den här operationen för att bli "nöjd" med mitt leende.



Var det verkligen så hemskt som du beskriver det? Jag är så himla känslig :( och är sååå rädd för den smärta du beskriver.



Skönt att höra att du blev nöjd iallfall och grattis till en dunderprofil!

#93 - E

Ser ut som du på före-bilden och förstår inte varför det är så hemskt? Får höra hela tiden att jag är snygg. Min profil kanske inte är den bästa men det gör ingenting tycker jag. Jag är nöjd med mitt utseende vilket är helt gratis och smärtfritt. Andra verkar också nöjda. Jag funderar inte så mycket på hur jag kunde sett ut om det varit si eller så utan har bestämt mig för att njuta av livet i stället.

#94 - Elle

Hej!

Vad kul att du kunde skriva om din operation.

Imorgon är det min tur! Dock kommer de bara ta underkäken :) Är SÅ NERVÖS!

Men jag är frisk annars förutom astman så det ska gå bra..

Vad länge du var svullen :O kanske var pga att de gjorde så mycket i din mun. Mitt underbett är inte så jättesstort. Är rädd för att bli sövd o sen smärtan... men folk säger att vidsomständerna va värst.



Resultatet blev ju kanonfint på dig!



Ha det bra =)

#95 - Freja

jag ska också operera mitt överbett, men vill inte längre. och din story skrämde mig ännu mer. jag är så rädd för att tappa all status jag har nu, jag har två killar som vill ha mig för den jag är nu och de kanske lämnar mig isf. För jag ska också ha tandställning före och efter operationen. har redan haft tandställning i sex år och är rätt less på det. Grattis! <3 men jag kommer nog att avböja mitt erbjudande.

#96 - Martina

Elle: Ja det var pgr av det stora ingreppet. Min brors sambo gjorde bara underkäken och var inte alls så svullen efteråt..

#97 - Camilla Ericsson

Heej ja läste om din käk opration. ja ska göra en lika dan i oktober. ja tänkte fråga om ja fick lägga in 2 bilder på dig i min blogg?. bilden före och efter oprationen bara för att vissa mina komisar och familj hur fint de blir efter oprationen. så alla slipper tjata hur läskit allt ska bli. är riktigt nervös.

#98 - David

Tjena tjena!, jag gjorde ungefär samma operation för 2 veckor sen, hade dock inte överbett, jag hade underbett, men nu är det lagat och jag måste säga det, så läskigt borde det väl inte vara? Jag tyckte själv de inte var så farligt, dock käkar jag ju fortfarande soppa osv, men de blev skit mkt bättre, ingen mer huvudvärk eller sån skit :), måste säga att du blev skitsnygg :)!

#99 - stephanie

jag är en 13 åring tjej som ska göra det där om 3 år ungefär , jag är redan jätte rädd , jag har överbett men ska flytta fram underkäken och flytta bak överkäken , jag har alltid haft mina vänner som stöd , ingen har liksom riktigt mobbat mig för det här men det har väl hänt vissa gånger , jag undra ungefär hur många sprutor man måste ta innan man bli ner sövd och lite sånt där :)

#100 - Martina

Stephanie:



Hej! Jag är jätterädd för sprutor! Jag fick bedövning i armvecken sen satte dom endast en nål. Resten satte dom medans jag sov... så det var bara en nål som jag var vaken när dom satte :)

#101 - Jennifer

Hej! Kom in på din blogg när jag googlade på käkoperationer. Jag själv ska operera min underkäke, är lite nervös o skraj.. men det var väldigt intressant och berörande att läsa din text. Du är verkligen stark! Och hur fin blev inte du!!!! Jag hoppas att det är värt det :)



Ta hand om dig!

#102 - Hannah

Känner så igen mig ! Förra året breddades min gom. Kunde inte äta & sondmatades. För 3 dagar sedan flyttades min överkäke fram & mitt ansikte är knäckt på 4 ställen & sitter nu ihopsydd stål. Har ingen känsel & väntar på att den förbannade svullnaden ska gå ner. Jag föddes med en utvecklingsskada i käken. Ju äldre jag blev desto större underbett fick jag. Nu, 2 operationer senare & mycket läkning så blir jag nog så snygg som jag alltid velat ! Kram

#103 - Cornelia

Börjar gråta när jag läser ditt inlägg och alla kommentarer...

Jag sitter & har själv suttit i samma situation. Jag började må dåligt för mitt överbett när jag gick i tvåan... jag minns det så tydligt för jag hatade skolfotot och försökte stänga munnen..(har aldrig kunnat ha stängd mun när jag är avslappnad) Fick tandställning i nian. Hade då blivit mobbad hela min skolgång..nu går jag första året på gymnasiet (skulle egentligen gått andra) och har inte jättemånga vänner nu heller pga mitt dåliga självförtroende. hatar att visa mig bland folk. Har haft min tandställning i lite över två år nu och var hos käkkirurgen förra veckan, och får då reda på att jag haft min tandställning helt i onödan och att jag nu ska vänta på att mitt överbett ska ut igen..(bettet ser nämligen bra ut nu, men inte käken) och så som tandläkaren gjort nu, går det inte att operera på...Jag vill absolut inte att överbettet ska komma tillbaka. Det har varit det värsta i mitt liv någonsin och jag vill verkligen inte vänta i cirka 4 år på att allt ska bli klart. Jag vill leva nu!! :( Jag känner inte att jag kan leva fullt ut när jag ser ut som jag gör...



Blev väldigt berörd av ditt inlägg..för har alltid känt mig som ensam som har det såhär. När jag läser alla kommentarer och ser hur många som opererar käken så undrar jag vart alla dem personerna finns. Jag tittar alltid extra mycket på personers munnar när jag ser folk ute, just för att jag aldrig sett någon som mig...

Jag är glad att jag läste ditt inlägg, men det gjorde mig även en aning skrämd...kommer jag våga göra en operation?



Det där med morfinet kändes läskigt och jag hatar också sprutor...

Jag opererade bort en tand när jag var liten, nedsövd, men jag minns inte det så mycket..



Och hur var det med visdomständerna, hur tar de bort dem?



Kram till dig! Känner att det finns en aning mer hopp för mej nu:)

#104 - Hästig

Hej!

Jag är en 13 årig tjej som har gjort en käkoperation igår...Jag är mobbad i skolan precis som du var och det enda som kan trösta är min ponny...

Käkoperationen gick inge bra.. Dem skar upp min gom, kunde inte fortsätta så de sydde ihop den igen, sen efter 20 minuter skar de upp den igen, höll på med nåt och sydde sen ihop det igen. Nu är hela gommen svullen och jag kan inte äta nåt! Kedjor och trådar hänger kors och tvärs över hela överkäken och jag tänker självklart skolka! Kommer bli obbad igen...önskar att jag kunde räddas snart som du blev!! Kram, en mobbad hästnörd med förstörd käke.

#105 - Samuel

Jag har aldrig blivit mobbad för mitt utseende och har en perfekt haka! Hurra för mig...

#106 - tilda

Jag opererade mig igår för underbett, fick åka hem idag vilket jag inte var beredd på. Ligger i sängen med is på kinderna, får mest bara ont i baktänderna efter jag gjort rent munnen, annars är det rätt lugnt. Jobbigt att äta nånting är det ju, men kan inte vänta tills svullnaden gått ner. Finns ingen återvändo nu.

Hade panik i uppvakningsrummet och bara spydde upp blod rakt ut ca. 2 meter, grät, trodde det aldrig skulle bli bättre, vågade inte dricka någonting igår för jag bara spydde upp blod på en gång då.

Ger all kärlek till folk som är eller har varit i en liknande situation!

#107 - Ida

Har haft underbett så gick igenom denna operation för ett år sedan och det var det värsta men samtidigt det bästa jag gjort. Även om jag inte kunde tugga på några veckor så var jag så glad aldrig mer skulle jag behöva gråta när jag kollade mig i spegeln. Ingen skulle säga något taskigt om min haka längre och jag skulle kunna ta bilder i profil. Ni som funderar på att göra en sådan här operation så säger jag bara att ni kommer bli så nöjda efteråt. Lycka till :)

#108 - Ida

Har haft underbett så gick igenom denna operation för ett år sedan och det var det värsta men samtidigt det bästa jag gjort. Även om jag inte kunde tugga på några veckor så var jag så glad aldrig mer skulle jag behöva gråta när jag kollade mig i spegeln. Ingen skulle säga något taskigt om min haka längre och jag skulle kunna ta bilder i profil. Ni som funderar på att göra en sådan här operation så säger jag bara att ni kommer bli så nöjda efteråt. Lycka till :)

#109 - Martina

Hästig: Oj det låter konstigt. Jag hade tre av landets bästa käkkirurger under min operation. Jag hoppas att allting blir bra för dig snart!



Tilda: Vilken tur, jag antar att den operation inte var lika invecklad som min. Min brors sambo opererade bara underkäken också och hade inte alls lika jobbigt. Krya på dig!



Ida: Javisst. Det är en jobbig period men det är lätt värt det för att få må bra resten av livet :) Lycka till själv!

#110 - Cecilia

Men gud vad ledsen jag blir :( :(

FY FAN för mobbning. Fan att du skulle behöva gå så långt för att bli nöjd, men nu är du det antar jag? Det borde du i alla fall vara!

Hoppas verkligen att dom ångrar sig nu för hur dom behandlat dig. Man kan ju verkligen hoppas att såna människor växer upp! Det är nu du borde ge dom ett hånskratt och visa fingret om du ser dom på stan för du är säkert hundra gånger snyggare än dom hyenorna!



Tja, jag vet inte exakt egentligen. Det var lite olika, jag var mycket för mig själv... och så var det mina kläder. Sen när jag började högstadiet så var det för att jag var för smal, ett anorexiafall... kallade dom mig. Jag fick ätstörningar när jag var 12-13 år. Sen var en del på mig och slog på mig, killar, dom tyckte det var kul Men det tyckte inte jag, vägde liksom 42 kilo så det gjorde fett ont vid såna slag. Och sen stötte man ut mig. Men när jag började supa, röka och skaffade skolans populäraste kille som dessutom råkade vara vääääldigt vältränad (och väldigt aggressiv) så blev det lättare för mig. Alla vågade inte gå på mig då.



Kram!